1901 öppnades Södra Roslags Kustbana mellan Roslags-Näsby och Åkersberga. Banan byggdes av ett privat bolag, AB Södra Roslags Kustbana, men trafikerades av SRJ. 1906 förlängdes den till Österskär av fastighetsbolaget AB Åkersberga-Trälhafvet. Linjerna köptes upp av SRJ 1909.
HISTORIA Tätorten Åkersberga uppstod i Österåkers socken tack vare järnväg och närhet till Stockholm. I början av 1900-talet byggdes Södra Roslags Kustbana ut och blev en relativt snabb och väderokänslig förbindelse med Stockholm. 1901 byggdes en station på ett gärde som tillhörde gården Berga. För att skilja den från andra stationer med samma namn skyltades den som "Åkers Berga", d.v.s. "Berga i Åkers skeppslag". Senare kom namnet att skrivas med bindestreck och slutligen bildades dagens namn
Hembygdsgården i Ekbacken är röd till färgen men kallas fortfarande Vita huset. Byggnaden var en gång prästgård och stod uppe vid kyrkan. 1985 beslöt kyrkofullmäktige i Österåker att huset skulle rivas. I Hembygdsföreningen tyckte man att huset var värt ett bättre öde. Det var ju delvis byggt på 1700-talet. Föreningen hade ett gäng “sega gubbar”, pensionärer med tummen på rätta stället i handen, och de åtog sig att gratis riva huset och återuppbygga det i Ekbacken. Det skulle också ge föreningen en efterlängtad hembygdsgård.
HISTORIA Visste du att ordet åker alltid har varit förknippat med vår kommun? På de första kartorna över området användes det latinska namnet för åker; agaria. Fram till 1900-talets början fanns det inte något egentligt centrum i det som skulle komma att bli Åkersberga, de mindre gårdssamlingar som fanns låg vid Aker, Stenhagen och Åkers bro.
Sida 2 av 2